söndag 28 mars 2010

Grattis. Eller nej?

Man får väl börja med att gratulera den person som igår vann ca 215 miljoner på lotto. Nej, det ska jag inte göra. Den vanliga Svensson Avundsjukan träder kraft och man blir genast lite irriterad på den person som vann. Man tycker alltid att en själv förtjänade det mer. Undra om fler än jag känner så? Eller är det jag som är en helt enkelt underlig person? Om jag vunnit så mycket pengar hade jag köpt en stor kåk här i Sverige och ett fint ställe på någon öde ö i världen som man kunde åka till då man ville komma bort från livet här hemma i kalla Sverige. Visst det är inte kallt året om, men varför kunde vi inte ha sommar typ 11 månader och vinter 1 månad? Men men, om man ska vinna 215 miljoner så behöver man ju även spela och det gör inte jag, så jag antar att jag egentligen inte kan vara avundsjuk på den nya rika människan i Skåne! Undra om jag skulle sluta jobba helt om jag vann så mycket pengar? Svar, ja. Undra om jag skulle bli snål? Svar, ja...nej..nja. (inte en aning faktiskt) Undra om jag skulle sluta önska mig mer av livet och för en gång skulle vara helt nöjd? Svar, nej. Man kan nog inte för alla miljoner i världen bli helt nöjd och man kan nog aldrig sluta önska sig något mer, trotts man kanske redan har allt. Pengar är bara en världslig sak om man jämför med att få vara frisk tillsammans med de personer man älskar mest. Pengar kan ju inte mätas med ett förhållande av kärlek, eller flera år av grym vänskap. Men det här med att bli snål är faktiskt ganska intressant, jag menar så här t ex. En avlägsen släkting kommer och frågar om han/hon får låna typ 200:- till något för han/hon inte har pengar. Om man inte längre kanske känner personen så väl så blir det ju genast en knepig situation. Du har 215 miljoner på kontot, du har mer än råd att ge personen 200:- men kanske känner att du blir utnyttjad. Om man då säger nej till denna personen så skulle man lätt bli den som har ett rykte som säger "Snålast i stan" Men, är det rätt eller fel? Man ska väl inte behöva strö pengar omkring sig som en gödselmaskin bara för man helt plötsligt har ett fett konto? Jag har diskuterat detta hundra gånger med bland annat min Älskling, han tycker lite som jag.
Summan av kardemumman. Det är gott med mycket pengar, men lagom är nog bäst.
Jaja, iallafall.
Älsklings brorson kom, vi gjorde paj och tittade på Körslaget. Var mysigt. Snaskade i oss massor av chips och godis, så imorgon ska jag nog fasta så man inte faller tillbaka i gamla tider. Gick ju på GI-metoden ett tag och gick ner ca 14 kg. Duktigt av mig, men då jag började fuska var det kört. Men har ändå lyckats hålla mig på ungefär samma vikt hela tiden. Pendlat något kilo upp och ner. Men, nya tag varje måndag!! (Eller försöker med nya tag)

Kram och God Natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar